13 februari 2011

Intervju med Bill och Tom.

Grattis till er första dag här. Ni verkar vara väldigt upptagna med intervjuer idag, har ni roligt i Japan?

Bill: Såklart! Jag har väldigt roligt! Men det är sant att vi har intervjuer hela dagen, jag tycker det vore roligt om vi skulle gå ut mer, men bara faktumet att vi är här i Japan gör mig väldigt glad! Hur som helst så tror jag vi ska ut imorgon.



Är bilden av Japan ni hade förut förstörd efter att ha upplevt staden?

Bill: Hahaha! (skrattar) Det är okej! Vi hörde att i gatorna är väldigt stora i Japan och färgglatt, det är ett galet land, men vi vet inte riktigt hur det passar med vår tidigare bild. Men att se Japan nu, det finns en massa byggnader, det är ett väldigt vackert land! Jag vill gärna se mer av Japan imorgon!



Jag förstår. Tydligen består bandnamnet och några låtar på Japanska.

Bill: När vi var i studion i Tyskland tänkte vi: "Varför inte sätta ett mål, ett mål som är så långt borta och omöjligt att uppnå" så vi tänkte inkludera Tokyo = Tokio i bandnamnet. Och idag är vi här i Japan, jag älskar att se hur kulturen och musiken är med mina egna ögon.

Tom: På grund av histoiren på vårt bandnamn så är Tokyo en viktig stad. Därför är vi otroligt tacksamma att vi verkligen är här.



Jag förstår. Även om Tyskland och Japan är väldigt långt ifrån så lär fans känna varandra genom Myspace och facebook.

Tom: Det är sant även då vi bara är typerna som använder mail (skrattar). När vi såg den officiella sidan på myspace och facebook blev vi medvetna om den stora skaran av fans där. Naturligtvis ökar antalen japanska fans där också. Det vore bra om vi lyckades skaffa oss några mer japanska fans under tiden vi är här.



Grattis till ert utsläpp av "Darkside of the sun" ett Japan limited album. 16 låtar från tidigare album "Humanoid", "Scream" och "Humanoid City Live", det är en massa låtar. Var låtarna valda av medlemmarna?

Tom: Ja! Vi valde dem!

Bill: Detta är ett speciellt album för Japan. Vi har släppt albumen i en massa andra länder, släppet för albumet kom sist för Japan så därför tänkte vi släppa våra bästa låtar här. Alla tidigare singellåtar finns med så man kan följa hela historien än så länge. Så jag antar att detta är ett annat Best of album.



De två album som finns med på Best of album, "Scream" och "Humanoid", vad är temat för dessa album?

Bill: Först och främst "Scream" är vårt debutalbum, något vi tidigare spelade in i studion. Precis som titeln repesenterar den känslorna vi hade, hur desperat vi ville skrika "We are right here!!!" rätt ut, det är ett väldigt energiskt album. "Humanoid" å andra sidan är något helt annat, vi är mer erfarna i studion...

Tom: Vi är repesenterade som co-producenter också!

Bill: Exakt! (skrattar) Vi är mer vana vid studioarbetet, "Humanoid" är ett kreativt verk. Då vi fick möjligheten att träffa en massa människor från hela världen så fick vi olika insperationer, så det blev mer framtidsinrikat precis som en sci-fi-film.



Jag förstår. Tokio Hotels melodier är väldigt catchy och soundet är väldigt dynamiskt, det känns som det utvecklas och blir mer och mer dynamiskt.

Bill: Alla fyra har olika musiksmak, vi har inte ett specifikt band som vi alla gillar, så vi är inspirerade av en massa olika band vilket jag antar skapade Tokio Hotels sound. Ända sen vi var unga har bandet gjort otaliga liveframträdanden som är varför vi kan vara resonanta med varandra.



Artister som nämns ska ha inspirerat er är Aerosmith och Guns n' Roses.

Bill: Aerosmith är rocklegender som jag verkligen gillar. Det finns inte så många band som är så stora nu va?

Tom: Ja. Kvinnliga soloartister, hip hop-grupper, rappare etc som hela tiden släpper album, men det har inget med rockband att göra. Ha en hit och sen försvinna från industrin, det finns en massa såna band. Därför respekterar vi band som Aerosmith och Guns n' Roses.



Jag förstår. Om man bortser från Tokio Hotels sound, visuellitet och kreativitet, har ni rockband som ni kan relatera till?

Bill: Jag tycker Black Eyed Peas är grymma, albumets koncept, liveframträdanden och musikvideorna är riktigt bra. Producenten och låtskrivaren will.i.am är väldigt bra! Och 30 Seconds to Mars också! Deras nyaste video "Hurricane" var grym! De är ett väldigt kreativt band så också lägger märke till små detaljer!

Tom: Men nummer 1 bandet är fortfarande Tokio Hotel! (skrattar)


Ja (skrattar). 30 Seconds to Mars som just nämndes verkar ha resonans med Tokio Hotel i fråga om bakgrund och inriktning.
Bill: Ja! 30 Seconds to Mars är brillianta när det kommer till kvalité! Jared som sångare är grym! Båda grupperna är perfektionister. Vi har träffat dem några gånger under prisutdelningar (skrattar).
Tom: Jared är en väldigt snäll kille.



Tokio Hotel som har fått en massa musikpriser och njuter av deras framgång just nu, snälla berätta ert nästa mål.

Bill: Vårt mål skulle vara världsturné! Den riktiga känslan av att dominera världsmarknaden, så jag tänkte på en världsturné.

Tom: Vi har fått cirka 90 priser, och det är pga att fansen gör sitt bästa att rösta på oss, hur som helst så har vi inte fått en Grammy award än (skrattar).

Bill: Ja. Det verkar som att fansen har postat kommenterar på internet under perioden av Grammy Awards.

Tom: Men vi har inte släppt vårt album än under den tiden.

Bill: Ja, det är ett misstag att vi missade Grammy Awards! Vi får ha Grammy Awards som mål nästa gång! (skrattar)

KÄLLA

Engelsk översättning av jess ong
svensk översättning vet jag inte fick den av sofia så vi kan la säga att det var hon.

Inga kommentarer: